pexels-fauxels-3182773-2
Picture of Firmatelefon

Firmatelefon

Bedriftsabonnement

Med mobilen som verktøy i jobbhverdagen, er riktig bedriftsabonnement viktig. Men hvordan får du det beste tilbudet?

I vår digitale verden er tilgjengelighet svært viktig. Vi skal kunne svare enten vi er på kontoret, på toget eller sitter på hytta – også i jobbsammenheng. Derfor er det viktig at de ansatte i bedriften har de verktøyene og tjenestene de trenger for å være tilgjengelige, uansett hvor de måtte befinne seg.

Hvorfor bør bedriften din ha et bedriftsabonnement?

Det virker kanskje opplagt at alle bedrifter har bedriftsabonnement. Slik er det faktisk ikke, og flere små bedrifter velger å benytte seg av private abonnement. For noen er det kanskje hensiktsmessig å bruke sitt private nummer og mobilabonnement, men det er mange gode grunner til å skaffe et abonnement tilpasset bedrifter.

Velg et abonnement som er tilpasset bedrifter

På samme måte som et privatabonnement er tilpasset privatpersoners bruk, er bedriftsabonnement tilpasset bedrifters bruk. Det vil si at tjenester, priser og vilkår er utviklet for å imøtekomme bedrifters bruk og behov. 

De «vanlige» tjenestene

Siden bedrifter består av mennesker, trenger man naturligvis de vanlige tjenestene som er i et privat mobilabonnement – også i et bedriftsabonnement. Dette inkluderer alt fra datapakker og tale til SMS og MMS. 

Abonnement- og telefoniløsninger tilpasset din bedrift

Uavhengig av antall ansatte og behov, finnes det et mobilabonnement som passer din bedrift. Samtlige mobiloperatører har abonnement som passer til forskjellig bruk.

Abonnementstjenester

Et bedriftsabonnement er kort forklart en løsning for mobil- og nettjenester tilpasset firmaer. Det kan være vanskelig å forstå hvilke muligheter en slik løsning gir bedriften. Les mer om hva ulike mobilselskaper inkluderer i sine bedriftsabonnement nedenfor.

Fri tale, SMS og MMS

Mange firmaer har et stort behov for fri tale, SMS og MMS. Dette er derfor en tjeneste flere mobiloperatører tilbyr. Det er med andre ingen begrensninger for hvor lenge du kan prate eller hvor mange meldinger du kan sende, slik det var før.

Datapakker med GB

Samtlige mobilselskap tilbyr en rekke datapakker med x GB pr/mnd. Per desember 2021 tilbyr Talkmore Bedrift datapakker på 2 GB, 5 GB, 10 GB og 15 GB. Velger du Chilimobil som mobiloperatør, kan du velge mellom 2 GB, 7 GB og 20 GB. Hos Telenor kan du velge mellom 3 GB, 10 GB, 30 GB og 50 GB med data. 

De andre mobilselskapene som Telia, ICE, Saga Mobil med flere har også datapakker med varierende antall GB mobildata inkludert hver måned – det skal ikke være noe problem å finne en datamengde som passer deres bruk.

Fri data

Hvis behovet for data er større enn datapakkene klarer å dekke, så tilbyr de aller fleste operarøtene abonnement med en form for fri databruk. Her får man typisk 100 GB til bruk med «normal hastighet». Hvis de ansatte bruker opp disse 100 GB i sitt abonnement, så kan du fortsatt surfe på nett, men hastigheten settes ned til 3 mbit/s. 

Les mer om ubegrenset data her.

Datapakker med GB – fri data – data rollover – datakort

Vi bruker ikke mobilen bare til å ringe og sende meldinger lenger. Faktisk så bruker 85 prosent av oss internett når vi bruker mobilen, og 60 prosent av oss sjekker mail. Mobilabonnementene har tilpasset seg denne bruken og inkluderer derfor mobildata i abonnementene.

Data rollover

Det er heller ikke uvanlig at mobilabonnementene inkluderer data rollover, altså at mobildataen du eventuelt ikke har brukt opp overføres til neste måned. 

Eksempel: Dersom du har skaffet et bedriftsabonnement som gir de ansatte 12 GB i måneden med mobilnett, og en av dem kun har brukt 6 GB, overføres den resterende mobildataen til neste måned. Den neste måneden har denne ansatte dermed 18 GB med mobildata til gode.

Datakort

I tillegg til datapakker, data rollover og ubegrenset data, inkluderer enkelte mobilabonnement datakort. Dette er et ekstra SIM-kort som kan benyttes i nettbrett, PC, modem eller ruter. 

Med det ekstra SIM-kortet kan du bruke mobildataen fra en annen enhet i tillegg til mobilen. Det er praktisk hvis de ansatte tilbringer mye tid utenfor kontoret, og trenger å bruke andre enheter enn mobilen for å utføre arbeidsoppgaver på nett.

EU/EØS

Når du kjøper mobilabonnement i dag, så kan du som regel benytte det ganske fritt i EU- og EØS-land. Dette gjør at dere ikke trenger å frykte høye mobilregninger fra jobbreiser til utlandet eller fra ansatte som jobber fra EU/EØS.

Sikkert nett

For både privatpersoner og bedrifter er det viktig å kunne surfe trygt. De fleste mobiloperatører tilbyr derfor et sikkert nett med filter som sperrer farlige sider, slik at du og dine ansatte kan surfe ubekymret.

Skreddersydde mobilabonnement

Dersom du ikke finner et abonnement som imøtekommer akkurat din bedrifts behov, finnes det mobilselskaper som skreddersyr et eget abonnement til deg. Hos Telia kan du for eksempel skreddersy hele abonnementet med tjenestene du har behov for, og hos andre kan du legge til ønskede tilleggstjenester. Slik får dere et bedriftsabonnement som er designet for å passe deres bedrift.

Hva kjennetegner et godt bedriftsabonnement

Et godt bedriftsabonnement kan være så mangt, og det som er en god løsning for din bedrift er ikke nødvendigvis det for andre bedrifter. Derfor finnes det forskjellige bedriftsabonnement, nettopp for å kunne møte ulike behov. 

Hos mobilselskapene kan du altså velge hvor store datapakker du vil ha, eller om du ønsker fri databruk. Det som kjennetegner et godt bedriftsabonnement er at det dekker behovene dere har i bedriften, til en overkommelig pris.

Andre telefonitjenester for bedrifter

I tillegg til at mobiloperaøtørene tilbyr en rekke ulike bedriftsabonnement, så har de også andre tjenester tilpasset bedrifter. Dette inkluderer telefoni- og nettjenester som mobilt bredbånd og bedriftsnett. 

Fiber og mobilt bredbånd

I tillegg til nett på mobilen tilbyr flere mobiloperatører fibernett, slik at dere har et fastmontert og stabilt nett på arbeidsplassen. 

Du får også mobilt bredbånd slik at du kan ta med nettet overalt, enten du er på jobb i utlandet, hjemme eller på hytta. Da kan du jobbe akkurat hvor det passer deg, og du trenger ikke et ekstra datakort eller dele nett fra mobilen.

Bedriftsnett

Bedriftsnett er en vanlig tjeneste for bedrifter. En slik løsning er smart for de som har mange kundehenvendelser og trenger et enkelt system. Et bedriftsnett inkluderer vanligvis:

Hva bør du tenke på når du skal velge bedriftsabonnement?

Å velge riktig abonnement er ikke bare bare, og det flere ting du bør huske på når bedriftsabonnementet skal velges. Uavhengig av om dere skal skaffe bedriftsabonnement for første gang, eller dere skal bytte til et annet. Dette er de vanligste behovene våre kunder har:

Dekning

Hvor de ansatte befinner seg når de jobber kan variere stort. Derfor er god dekning vesentlig. I dag er det viktig med god dekning uansett hvor de ansatte befinner seg, enten det er på toget, kontoret eller hjemmekontoret. 

I Norge har Telia, ICE og Telenor eget mobilnett, og de resterende mobiloperatørene tilbyr fra en av disse aktørene. Hvor god dekning du får i abonnementet påvirkes av hva som er inkludert i abonnementet, hva telefonen din takler og hvor godt nettet er bygd ut der du bor. 

Noen steder er det allerede tilrettelagt for 5G, og dersom mobilabonnementet ditt har åpnet for 5G og telefonen din er utviklet for å takle femtegenerasjonsnett, så kan du nyte mulighetene dette nettet byr på.

Hastighet

I tillegg til god dekning, er raskt nett en essensiell tjeneste i bedriftsabonnementet. Hastigheten varierer fra mobiloperatør til mobiloperatør, på samme måte som dekning. 

Ettersom mange arbeidsplasser bruker skytjenester, videomøter og e-post til å utføre jobben sin, er det sentralt at hastigheten på nettet er rask nok. Fri fart er et begrep som brukes hos blant annet Telia. Med fri fart tilbyr Telia en hastighet på mobilnettet med 300 mbit/s. 

Få konkurransedyktige tilbud i dag

Når du skal skaffe bedriftsabonnement kan du kontakte det mobilselskapet du vil ha mobilabonnement hos direkte. Dersom du ønsker å få konkurransedyktige tilbud, anbefaler vi å benytte sammenligningstjenester – dette kan Firmatelefon hjelpe deg med. 

Når du fyller ut skjemaet på våre nettsider, vil en av våre kunderådgivere samle de beste tilbudene du kan få fra flere anerkjente mobilselskaper. Fordelen ved å benytte oss er at selskapene konkurrerer om å få deg som kunde, og ikke omvendt. Dette gjør at de senker prisen og gir deg et konkurransedyktig tilbud. Du velger selv om du ønsker å akseptere et av tilbudene eller ikke. Enklere blir det ikke!

Få et uforpliktende tilbud

Få et uforpliktende tilbud

Takk for din henvendelse! Du hører snart fra oss.

FØR DU GÅR...

Vi ringer deg, så får du det beste tilbudet fra flere operatører!