person som trykker på en mobil
Picture of Firmatelefon

Firmatelefon

Sammenlign mobilabonnement

Unngå å velge et overpriset mobilabonnement. Sammenlign mobilabonnement og velg det beste for din bedrift.

Du ser reklame for det stadig vekk, enten det er på TV, nett, eller plakater på bussen – reklame for mobilselskaper og mobilabonnement. De vil at du skal gå for deres tjenester, for de er jo best, ikke sant? 

Hadde du blitt påvirket av hver eneste reklame om mobilabonnement du så, hadde du sannsynligvis skiftet abonnement oftere enn du skifter undertøy, og så ofte skal det ikke være nødvendig å bytte abonnement. Likevel, det kan være en fin ting å bytte abonnement, dersom du får en bedre deal hos en annen operatør. 

Men hvordan vet du egentlig om du får en bedre avtale hos et annet mobilselskap? 

Du må sammenligne abonnementene.

4 ting å tenke på når du skal velge abonnement


Å velge mobilabonnement til et helt firma er kanskje litt vanskeligere enn å velge et til eget bruk. Du må tross alt tenke på alle i bedriften, og ikke bare deg selv og dine behov. 

Ettersom det er en prosess i seg selv å finne det rette mobilabonnementet, enten du sammenligner alle abonnementene som finnes eller bare noen få, så har vi samlet en liten oversikt over noen ting du bør tenke på i utvelgelsesprosessen av private abonnement og abonnement til bedrifter:

1. Mobildata og gigabytes

Vi bruker mobilen mer enn noensinne, og for de fleste er det viktig å kunne koble seg til nett hvor enn man er. Hvis du eller kollegaene dine reiser mye, har hjemmekontor ofte, eller lignende, bør dere velge et abonnement som inkluderer mye mobildata. Da er dere ikke avhengige av å ha WiFi-tilgang overalt. Dette gjør også at du kan bruke mobiltelefonen som modem hvis du har problemer med å få tilgang til WiFi. 

Hvor mange gigabytes trenger man? 

Hvor mange gigabytes dere bør velge, kommer an på hvor mye dere forventer å bruke per måned. 1 GB mobildata kan være nok for de som sjelden bruker mobilnett, men heller bruker mobilen mest til å ringe eller sende SMS. 

20 GB eller 30 GB passer for de som bruker nettet og sosiale medier hver dag. 100 GB eller ubegrenset mobildata er det beste alternativet hvis du alltid er på nett. Tjenester som YouTube og Netflix sluker mye mobildata, så hvis du streamer filmer og serier på mobilen ofte, kan det hende du bør velge et mobilabonnement med 100 GB. 

Hva med å flytte over ubrukt mobildata til neste måned? 

Mange mobiloperatører tilbyr også Data Rollover, som gjør at ubrukt datamengde automatisk blir «rullet» over til neste måned. Dette gjør at du får tilgang på all dataen du har betalt for, selv om du kanskje ikke bruker opp hele datamengden på én måned. 

2. Tale, SMS og MMS

For noen år siden begynte de fleste mobiloperatørene å tilby fri tale, SMS og MMS. Med denne løsningen betaler eieren av abonnementet en fast pris i måneden for å kunne ringe og sende meldinger ubegrenset. Dette gjør at du ikke trenger å tenke på hvor mange ringeminutter eller antall SMS og MMS som kan sendes når du skal velge abonnement. 

Det er likevel lurt å sjekke hva som faktisk er inkludert i abonnementene, og vurdere hva du får kontra hvilket behov du har. 

3. Mobilbruk i utlandet

Tidligere kunne det fort bli svindyrt å bruke mobildata i utlandet, men nå tilbyr mange mobiloperatører fri bruk i EU/EØS. Dette gjør at du ikke trenger å være redd for å få en overraskende høy mobilregning etter en tur til utlandet. Det er likevel verdt å undersøke hvilke vilkår som ligger til grunn for bruk i utlandet når du vurderer mobilabonnement. 

Dersom de ansatte er mye ute og reiser, eller du til og med har ansatte som jobber i utlandet, bør du være klar over hvilke priser og hva slags mobilbruk som er inkludert i abonnementet og ikke. 

4. Dekning

Noe annet som er verdt å tenke på når du skal velge mobilabonnement, er hvilken dekning du får i abonnementet. I Norge har vi tre hovedleverandører av nett – Telenor, Telia og ICE. Resten av mobiloperatørene i landet benytter en av disse teleselskapenes dekning. 


Hvilken dekning du får, varierer derfor fra hvilket mobilselskap du går for, og hvor god dekningen er, påvirkes av flere ting som gjør at det kan ha betydning for deg som forbruker. Hvor du bor og hvilket nett som er bygd akkurat der, påvirker for eksempel hvilken dekning som er best egnet for deg. På nettsiden til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kan du sjekke dekningskartene til de tre mobiloperatørene.

Sammenlign abonnement fra ulike mobiloperatører

Det finnes mange tilbydere av mobilabonnement i Norge, noe som gjør det utfordrende å vite hvilken tilbyder som er den beste for deg. Derfor bør du sammenligne abonnement fra ulike mobiloperatører, slik at du er sikker på å finne et abonnement som dekker dine behov, til den beste prisen. Nedenfor kan du lese mer om noen av mobiloperatørene i Norge som tilbyr mobilabonnement for bedrifter.

Telia

Telia er Nordens største leverandør av mobiltjenester, og eier også selskaper som Phonero, OneCall og MyCall. Alle abonnementene deres inkluderer tjenester som fri tale og SMS, Data Rollover og fri bruk i EU/EØS. Med et bedriftsabonnement fra Telia kan du velge mellom alt fra 2 GB til ubegrenset bruk av data i måneden. 

Talkmore Bedrift

Talkmore Bedrift er et av Telenors mange datterselskaper, og tilbyr blant annet full Telenor-dekning, Data Rollover og lave priser uten bindingstid. Selskapet har spesialisert seg på skreddersydde abonnementer for små og mellomstore bedrifter. Talkmore bedrift har svært mange fornøyde kunder – faktisk har de vunnet EPSI sin kåring over kundetilfredshet hele seks år på rad!

Les mer: Beste mobilabonnement bedrift

Nortel

Nortel er et teleselskap som tilbyr abonnementer til små og mellomstore bedrifter. Selskapet var det første i Norge som begynte å tilby grenseløs bruk og full Telenor-dekning til fast pris. Nortel tilbyr også tjenester som ekstra SIM-kort, Data Rollover og enkel bestilling av ekstra datapakker. 

Phonero

Mobilselskapet Phonero eies av Telia og retter seg mot små og mellomstore bedrifter, i tillegg til offentlig sektor. Phonero tilbyr et bredt spekter av bedriftsabonnement. De leverer bedriftsløsninger som mobilt bredbånd og bedriftsnett.

Gjør det selv, eller gjør det enkelt

Hvis du skal sammenligne mobilabonnement, enten det er for privat eller bedriftens bruk, kan du sammenligne mobilabonnement manuelt. Undersøk hvilke abonnement de ulike operatørene tilbyr, og luk ut de som ikke er aktuelle for deg eller din bedrift. Sørg for at abonnementene du velger dekker dine behov og at prisen er overkommelig. 

Spar tid og penger med sammenligningstjenester

Hvis du ikke ønsker å bruke tid og energi på denne prosessen, kan du benytte en sammenligningstjeneste for mobilabonnement. Visste du at Firmatelefon er en sammenligningstjeneste for bedriftsabonnement? 

Vi sammenligner mobilabonnement for bedrifter fra noen av Nordens mest kjente mobiloperatører, slik at du kan bruke tiden din på andre ting. Den store fordelen er at selskapene konkurrerer om å få deg som kunde – ikke omvendt. Dette gjør at de presser prisene ned for å kunne gi deg det beste tilbudet. 

Dersom du lurer på noe angående vår sammenligningstjeneste, så ta gjerne kontakt med oss på mail: [email protected]. Vi hjelper deg gjerne!

Få et uforpliktende tilbud

Få et uforpliktende tilbud

Takk for din henvendelse! Du hører snart fra oss.

FØR DU GÅR...

Vi ringer deg, så får du det beste tilbudet fra flere operatører!