Skal du bytte mobilabonnement? Det er visse ting du bør ha i bakhodet enten du skal bytte ditt eget abonnement eller bedriftsabonnement. Les våre tips her.
Når du skal bytte mobilabonnement, er det mange ting du bør tenke på. Dette gjelder både når du skal bytte mobilabonnement privat, og når du skal bytte bedriftsabonnement. Mobilen er tross alt en stor del av hverdagen til de fleste, så det å finne et mobilabonnement som passer for deg er ganske viktig.
Hvorfor bytte mobilabonnement?
Du tenker kanskje at det er unødvendig å bytte mobilabonnement hvis du kun er passe fornøyd med det du har i dag. Men det kan godt hende at du får et like bra abonnement til en bedre pris hos en annen mobiloperatør – ergo, det er en verdi i seg selv å bytte.
Råd til deg som skal bytte abonnement
Nedenfor har vi samlet fire tips som skal hjelpe deg på veien til å velge det riktige mobilabonnementet.
1. Kartlegg behovene
Enten du skal skaffe et nytt privatabonnement, eller erstatte abonnementet jobben din benytter, bør du kartlegge behovene som finnes. Her er det essensielt å kartlegge hvordan du selv, eller de ansatte på arbeidsplassen bruker mobilen. Er det spesifikke tjenester som er helt nødvendig å inkludere i abonnementet, og er det noe som ikke er like viktig? Eksempler på behovskartlegging er å finne ut:
Antall abonnement
Finn ut hvor mange som skal ha abonnement. For bedrifter er jo antall ansatte relevant. Som regel får du som kunde flere fordeler og bedre priser etter antall ansatte som skal ha mobilabonnement.
SIM-kort
Du må også finne ut om det trengs nye SIM-kort, og ikke minst hvilken type. Det finnes mange varianter, deriblant: vanlig SIM-kort, eSIM, datakort, tvillingkort, SIM-kort til Apple Watch og M2M-kort. Ikke alle leverandører tilbyr SIM-kort til klokker, så har du behov for et slikt SIM-kort, er det også viktig å undersøke om leverandøren tilbyr dette.
Behovet for data
Undersøk hvilke behov for data dere har, slik at du sørger for å kjøpe riktig datapakke. Noen trenger kanskje ikke mobildata i det hele tatt, mens andre burde ha ubegrenset med data. Det kan for eksempel være selgere som er mye på farten og har behov for å gjøre jobben utenfor kontoret, eller andre ansatte som benytter mobildata i jobben.
Det kan også være du har behov for et datakort du kan bruke i iPad eller router. Husk at ulike operatører som regel har ulike vilkår og priser på fri data og datakort. Ta derfor en ekstra titt på vilkår og pris om behovet for dette melder seg.
Talepakker til utlandet
Har dere behov for at abonnementet inneholder talepakker til utlandet? Mange tilbyr bruk i EU/EØS med tilsvarende priser som i vårt eget land. Uavhengig av dette er det lurt å sørge for at du har et abonnement som tilfredsstiller behovet dere har for bruk av mobilen i utlandet. På den måten unngår dere å få en dyr overraskelse i posten etter endt reise.
For bedrifter eller personer som har samarbeidspartnere i utlandet er det også relevant med talepakker for USA og Europa. Dette gjelder også for bedrifter der de ansatte ofte er på reisefot eller for selskaper som har ansatte i utlandet, og ringer mye til hjemlandet.
Ny telefon
Hvis det er behov for ny mobiltelefon, er det også mulig å kombinere kjøp av telefon og abonnement. Noen mobiloperatører tilbyr muligheten til å leie mobiler. Andre tilbyr en «swap/svitsj-løsning» der du kan bytte inn mobilen hvert år til en ny modell uten ekstra kostnader. Swap/svitsj er gjerne litt mer kostbart. Det er også mulig å betale mobilen med en gang, eller eventuelt med rentefri delbetaling. Finn ut behovet for mobil og finn ut hvilken løsning som passer best for deg.
Bedriftsnett
Om du skal skaffe mobilabonnement for bedriften din, bør du finne ut om dere har behov bedriftsnett. Har dere for eksempel behov for sentralbord, eller ønsker dere å ha ett hovednummer til bedriften? Om dere har behov for et komplett bedriftsnett/sentralbord, anbefales det at alle brukerne er kunde hos samme operatør ettersom ekstern viderekobling er mer kostbart.
Dekning
Noe du også bør merke deg før du bestemmer deg for abonnement, er hva slags type dekning du ønsker. For noen spiller det ingen rolle hvilken dekning abonnementet bruker, for andre er det helt avgjørende. Holder du til i storbyene har det normalt ikke så mye å si hvilken type dekning du har, men er du på farten, eller jobber du til fjells, er det lurt få avklart hvilken dekning du bør gå for.
I Norge har vi hovedsakelig tre leverandører av mobildekning – Telenor, Telia og ICE. Mobiloperatører som ikke har eget nett benytter dekningen til disse operatørene.
2. Bestem deg for et budsjett
I tillegg til at du bør kartlegge behovene du eller bedriften din har, bør du også være bevisst på hvor mye penger du har råd til å bruke på mobilabonnementet. Driver du en bedrift, har du sannsynligvis satt opp et budsjett der mobil- og nettjenester er inkludert.
Uavhengig av dette, er det uansett lurt å ha god oversikt over hvor mye penger du kan benytte på mobilabonnement, slik at du ikke ender opp med å betale mer enn du har råd til. Her kan du også undersøke hvilke betalingsløsninger mobiloperatørene tilbyr for tjenestene du skal ha. Har du behov for å kunne delbetale, eller kan du betale alt med det samme?
Hvis de ansatte trenger flere tjenester eller mer data enn abonnementet inkluderer, tilbyr de fleste operatører en løsning der ansatte kan betale for dette selv med Vipps. Dette separerer kostnadene for bedriftseier, og gjør at dere ikke går over budsjettet til tross for at noen har behov for mer data.
3. Sjekk bindingstid
De aller fleste mobiloperatører tilbyr mobilabonnement med bindingstid. Har du et abonnement fra før, bør du derfor undersøke hvor lang bindingstid du har – hvor lenge må du vente før du kan bytte?
Noen operatører tilbyr seg å betale ut avtaletiden på ditt eksisterende abonnement for at du skal bytte til dem. Andre krediterer summen du blir belastet, og trekker det fra fremtidige fakturaer.
4. Sammenlign mobilabonnement
Uansett om du er i tvil på hvilken mobiloperatør og hvilket abonnement du skal gå for, er det alltid lurt å sammenligne abonnementene. Dette kan du gjøre selv ved å undersøke prisene og tjenester hos de ulike operatørene, eller du kan bruke en sammenligningstjeneste som Firmatelefon.no.
Det er flere fordeler ved å bruke en sammenligningstjeneste når du skal bytte. Du sparer blant annet tid ved at du slipper å finne alle mulige abonnement og sammenligne disse selv. Penger har du også mulighet til å spare ved at sammenligningstjenesten gir deg de beste tilbudene du kan få, basert på pris og vilkår.
Firmatelefon sammenligner for deg
Firmatelefon sammenligner bedriftsabonnement og gir deg de beste tilbudene du kan få, fra en av våre samarbeidspartnere. Fyll inn skjema, få tilbud og signér avtale hvis du ønsker.
Kort oppsummert
Kort oppsummert bør du altså finne ut hvilke behov du eller bedriften din har, slik at du velger et mobilabonnement som tilfredsstiller disse behovene. Finn ut antall abonnement og SIM-kort som trengs, eventuelt hva slags type SIM-kort. Undersøk behov for datamengde og talepakker.
Har du behov for andre tjenester i tillegg til abonnement, som bedriftsnett eller ny mobiltelefon? Det finnes både leie- og bytteløsninger for mobiltelefoner. Du bør også finne ut om du ønsker en bestemt type dekning, og hvilken betalingsevne du har. Undersøk bindingstid på ditt nåværende og kommende abonnement. Ikke minst, gjør det enkelt for deg selv – la noen andre gjøre sammenligningen av abonnement for deg.